zondag 30 november 2014

Hocus pocus Oculus Rift

Afgelopen week kwam het item op tv; de Oculus Rift, een VR bril met breed sterioscopisch gezichtsveld.  In de kranten kwam de naam al regelmatig voor, vooral in combinatie met de wereldprimeur van het Westfries Museum die aanstaande is.

Tijdens de Reuvensdagen in Den Haag kreeg ik de
gelegenheid om de bril uit te proberen.
Nou ja, bril is een verkeerd woord. Je kan er niet doorheen kijken. Zodra je het gevaarte opdoet wordt je omgeving in een klap omgetoverd tot iets anders. Ik stond midden in een opgraving en kon een rondje draaien om alles goed te bekijken terwijl mijn voeten gewoon op het tapijt van de hal in het koninklijk theater van Den Haag stonden. Met een klik op de knop was ik onder de Dom in Utrecht. Je krijgt het gevoel dat je er midden in staat en dat is best spectaculair te noemen.

Gouden eeuw VR WestfriesMuseum
Hier wordt de bril gecombineerd met een koptelefoon, dus je ziet niet alleen het leven uit 1560 maar je hoort het ook. Straks hebben we geen tijdmachine nodig maar halen we het verleden naar het nu! Je hoeft alleen maar je hoofd te bewegen. Je waant je in een hele andere wereld, die van 1560.
Dat wil ik wel meemaken! Ik heb gereserveerd, jij ook?!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten