zaterdag 15 juni 2013

Eeuwig Leven?


Wat zou jij doen als je de volgende keuze krijgt; op je huidige leeftijd niet meer ouder worden of gewoon doodsimpel doodgaan op je 85 ste?

Die vraag ontstond toen ik samen met een aantal andere archeologie liefhebbers van de AWN mijn hoofd boven een tafel vol met scherven had. Het was duidelijk dat het een avondje puzzelen zou worden. Naast wat bekende grapjes als ‘scherven brengen geluk’ en ‘een oor aan naaien’ bij een potje waar een oor ontbreekt, kwam er ineens iemand met het nieuws dat er een speciaal gen is ontdekt. Een gen  waardoor je niet meer ouder hoeft te worden. Is dat dan wat er met ‘eeuwig’ leven wordt bedoeld?

Als ik me afvraag op welke leeftijd ik niet meer ouder zou willen worden, rest me niets anders dan toe te geven dat ik al 34 ben. Terug in de tijd kan niet, dus dan maar gelijk nu, mooie leeftijd toch?
Ik vraag me wel af hoe dat dan in de praktijk zou gaan, krijgen we dan een bevolking die gok ik op een gegeven moment niet ouder wordt dan 50 jaar, net als vroeger?  De bevolking groeit in een ongenadig tempo want wie wil er nou dood als dat niet meer een vanzelfsprekendheid is. Zou het dan niet onvermijdelijk zijn dat het oorlog tot gevolg heeft. Gaan we weer terug naar het recht van de sterkste. Gaan we weer vechten om het weinige voedsel en de karige grond die er is in verhouding met het aantal aardebewoners. Gaan we op ons 50ste in een gevecht om eten of land dood, worden we alsnog niet ouder dan 50 jaar net als vroeger. Goh ik zie hier een cirkeltje ontstaan? Zie jij hem ook?
Of zou onze voortplantingsdrift afnemen, omdat dat niet meer nodig is? We leven immers eeuwig, wat heeft voortplanten dan voor zin?

Wat zou jij doen als je de volgende keuze krijgt; op je huidige leeftijd niet meer ouder worden of gewoon doodsimpel doodgaan op je 85 ste?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten