zondag 30 juni 2013

Ijzeren Hand


Een schrijfopdracht waar je maar 200 woorden mag gebruiken en de titel staat vast.
Dat werd een echte uitdaging voor mij!
De titel ‘Ijzeren hand’ riep bij mij de thema’s ‘regime, discipline en ridders’ op.
Met hulp van een groepje meedenkers werd mijn voorkeur bevestigd.
Heerlijk om iets te schrijven wat zo lekker in mijn straatje past!

Na enig research vond ik een interessant verhaal, wat uiteraard niet in 200 woorden past. Na een hoop doorstrepen  voldeed het aan de eisen.  Al het overige bewaar ik, want ik ruik een uitgebreidere versie voor later. Het is niet alleen de man van de ijzeren hand maar ook de man die de uitspraak ' er kann mich am Arsche lecken' populair maakte.


Ijzeren Hand

Tussen al het metaal in de smederij staat een houten beeld, het is de heilige Eligius met een smidshamer in zijn hand. Een klein maar eerbiedig hoofdknikje van de bezwete smid naar het houten beeld moet een goede dag opleveren.
De  hamer van de smid suist met kracht neer en raakt het gloeiende metaal genadeloos, waarbij goudkleurige vonken  in het rond vliegen. 
Een luide roep stoort hem in het ritme van zijn op en neer gaande hamer. Met een gefrustreerde zucht legt hij zijn gereedschap weg, hij zal het metaal straks opnieuw moeten verhitten om het te kunnen rekken, buigen en wellen.
De bezoeker springt van zijn paard, pakt de smid bij zijn schouder en begint gejaagd te vertellen. ‘Mijn heer heeft een ernstig ongeluk gehad.  Zijn beste vriend is zijn vijand geworden!’
De smid kijkt hem onbegrijpelijk aan en wil de hand van zijn schouder af schudden, maar de greep wordt steviger.
’Mijn heer heeft met zijn zwaard zijn eigen hand afgehakt.  Jij…. moet een ijzeren hand voor hem smeden zodat hij …..’
De stem van de bezoeker stokt, hij is buiten adem.
Met grote ogen kijkt de smid zijn bezoeker aan, ’maar dat heeft nog nooit iemand gedaan!’ roept hij uit.

Voor de liefhebber van echt meesterwerk of ijzer, het resultaat is te zien in Schlossmuseum Jagsthausen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten