zondag 29 september 2013

Hoezo Dood? De dode Zee Rollen.

Met geheimzinnige muziek op de achtergrond liet ik me schuifelend meevoeren in de stroom mensen die net als ik alles rondom de Dode Zee Rollen wilden zien. Het was er druk en warm, maar bovenal voelde ik de spanning die ik deelde met al die anderen. Er zouden originele fragmenten van een aantal manuscripten zijn.
Met een paar personen te gelijk mocht ik een aparte ruimte een blik werpen op handschriften van ongeveer 2000 jaar oud. Het liefst had ik iedere letter afzonderlijk met mijn vingers aangeraakt in de hoop een glimp op te vangen van de schrijver. Maar dik glas zat tussen mijn vingers en het minuscule handschrift waar ik naar keek. Ik moest het doen met de archeologische voorwerpen die verbonden worden aan de tijd waarin de manuscripten zijn geschreven. Een tijd die zich kenmerkt door conflict en geweld en daarom de meest waarschijnlijkste aanleiding is geweest voor het verstoppen van de geschriften die tussen 1947 en 1956 werden teruggevonden in de woestijn.


Een indrukwekkende tentoonstelling die nu twee weken later onverwacht toch meer tot leven komt.
Het meesterwerk van de schrijfster Alice Hoffman  dat ik aan het lezen ben, beschrijft tot in detail het leven van de mensen in de tijd  waarin de Dode Zee Rollen werden geschreven. De levens van vier bijzondere vrouwen kruisen elkaar in de tijd van de belegering van Masada. Zo komen de handschriften alsnog tot leven.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten