zondag 22 december 2013

Chemie, Parfum Uit Het Oude Cyprus

Onlangs zat ik bij de kapper te wachten. Mijn oog viel op een wetenschappelijk tijdschrift met een interessant kopje op de voorkant. Het ging over parfum uit het oude Cyprus. Daar is een aantal jaar geleden tijdens een opgraving een 4000 jaar oude parfumfabriek gevonden. Het is de oudste vondst van parfum op basis van alcohol. Na langdurig onderzoek zijn de bestanddelen van deze oeroude parfums bekend en omgezet in recepten. Nu nog een ondernemend iemand die ze wil maken en op de markt wil brengen…
De Cyprioten roken in die tijd kruidig en fris. Ze gebruikten o.a.: lavendel, koriander en bergamot om andere geurtjes het hoofd te bieden. Dit laatste bestanddeel wordt nog veel gebruikt in de huidige parfums, kijk maar op de ingrediƫnten van je favoriete parfum.
parfumflesje van 4000 jaar oud
Met een opgefriste coupe loop ik door de miezer naar huis. Eenmaal thuis pak ik de dikke stapel folders van de deurmat. Zo kort voor de feestdagen staan ze vol met bontgekleurde flesjes parfum. Ik kan niet ontkennen dat mijn voorkeur uitgaat naar een leuk Cypriotisch flesje vol natuurlijke geurtjes. Dat eerste is niet zo makkelijk haalbaar, maar dat laatste….tijd voor wat chemie in huis?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten