zondag 1 juni 2014

Rijke Stinkerds, geuren uit de gouden eeuw

Hoe kan je een tentoonstelling over geuren maken?  
Een goede vraag waar het West Fries Museum wel raad mee wist. Met de tentoonstelling ‘Alchimistes en het geheim van het pestparfum’ brengt het museum de geuren van de Gouden Eeuw  tot leven. Een heus donker parfum- werkplaats werd het decor. Flessen met onherkenbare ingrediënten en geheimzinnige codes op het etiket maakten de sfeer compleet. 
Met een odoroscoop in mijn hand ging ik op pad door het laboratorium. In houten kastjes waren geuren gevangen in was. Voordat ik mijn gevoelige reukorgaan er bij hield kon ik aan de wijzer op het scherm van de odoroscoop zien in hoeverre het stonk of juist lekker rook. Het was slechts een waarschuwing want wie weet er nog hoe het rook om leer te bewerken of werkzaam te zijn op de poepsloep? Afgewisseld met lekkere geuren zoals het keizerlijk parfum was het goed te doen. 
Eenmaal buiten genoot ik extra van de frisse lucht want wat moet het gestonken hebben in die tijd! Waar de uitdrukking rijke stinkerds vandaan komt weet ik nu ook. Mensen met geld konden zich een graf in de kerk veroorloven. Ik wil niet weten hoe het daarbinnen op een warme zomerdag heeft geroken…….

Geur als thema voor een tentoonstelling is een extra dimensie voor een museum!
Nog te bezoeken tot en met 23 juni.

1 opmerking: