zondag 26 oktober 2014

Dom Under

Waarom beleven we tijd als iets wat voor of achter ons ligt?
Opgravingen laten zien dat tijd onder onze voeten ligt.
In het historische hart van Utrecht, het Domplein, ga je onder de grond en daal je af in de tijd. Een spectaculaire belevenis met film, geluid en vondsten en de unieke mogelijkheid om zelf op zoek te gaan naar de geschiedenis van deze bijzondere plek. Laag op laag is zichtbaar gemaakt; van het Romeinse castellum, opeen volgende kerken, bisschoppelijke en keizerlijke paleizen tot aan de Dom zelf. Tijdens de opgravingen vonden ze o.a.: gedecoreerde stenen fragmenten van een kerk, Romeinse sieraden en zelfs een heuse muntschat uit de vroege middeleeuwen. Het voelt alsof je midden in de opgraving staat en zelf de archeoloog bent.

De archeologie zat niet alleen onder mijn voeten, maar reikte ook tot ruim boven mijn hoofd. Met een lamp in de hand ging ik op pad. Het was de bedoeling dat je met die lamp op zoek ging naar het verhaal. Als je het goed deed kreeg je dat te horen door de koptelefoon die je op had. Zo liep ik daar onder de grond in het donker en zag de lichtstralen van tegemoet komende mensen. Met mijn eigen lamp speurde ik de omgeving af van onder tot boven. Voor ik het door had liep ik twee keer hetzelfde rondje, maar er viel dan ook zo veel te zien! Eenmaal buiten genoot ik van de zon, onder de grond is het duidelijk frisser. Maar ja, een archeoloog doorstaat alle temperaturen.
Voor meer info over Dom Under:  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten