zondag 16 februari 2014

De Kruistochten I

Vijf avonden les over de kruistochten. Ze openen mijn ogen, maken mijn blik breder en halen een aantal van mijn gedachtegangen over dit thema onderuit, maar roepen ook nieuwe vragen op.
Waarom is er ooit een oproep geweest die tot een kuistocht leidde? De enthousiaste docent met veel kennis over het Midden-Oosten en de talen die daar gesproken worden, helpt mij en mijn medetoehoorders op weg. We nemen een lange aanloop en beginnen bij de Romeinse tijd om achtereenvolgens de Hunnen, Merovingers, Karolingers, Vikingen, Slaven, Magyaren en Arabieren de revue te laten passeren en uiteindelijk in het verdeelde Spanje uit te komen. Verdeeld? Ja door plaatselijke Christelijke en Islamitische heren.
In hoeverre heeft het geloof een rol gespeeld tijdens de eerste kruistocht? Was hij tegen de moslims gericht of voor ieder ander religie inwisselbaar. Had het meer met de ligging en eigendomsrechten te maken of te wel macht… Waarom waren het juist de mannen uit Frankrijk die meegingen.
In hoeverre was het geloof een drijvende kracht achter de kruistocht zonder te strijden tegen een religie. Een interessante gedacht die dichter bij de waarheid zit dan ik dacht.

Hoe kwam het dat tot drie keer toe een vloot met het juiste materiaal dat de kruisridders zo hard nodig hadden op de juiste plaats op de juiste tijd aan wal kwam? Postduiven gebruikte de tegenpartij wel, maar de kruisridders kenden dat fenomeen nog niet. Was er dan toch zoiets als een planning en bereden paarden die volgens Perzische traditie na een bepaalde afstand gewisseld werden om het bericht in volle vaart aan de juiste persoon over te brengen?
Aan de eerste kruistocht kwam een einde toen Jeruzalem in handen van de kruisvaarders viel.
Vaak vraag ik me af wat de aantrekkingskracht is van dat gebied waar ook in onze tijd menig kruistocht wordt uitgevochten. Misschien een raar uitstapje vanuit de kruistochten, maar onlangs zag ik in het Gallo-Romeins museum te Tongeren dat in de prehistorie de Neanderthaler en de Homo Sapiens die elk in een ander deel van de wereld leefde, elkaar in Israël en omgeving ontmoette.
Wat er toen gebeurde is onduidelijk, het enige wat we weten is dat de Neanderthaler is uitgestorven en wij nakomelingen zijn van de Homo Sapiens

Werden de kruisridders als ware helden onthaald bij terugkeer. Kregen ze misschien grond, een functie of was de kwijtschelding van zonden en de terugkeer van een geliefde op zich al genoeg omdat velen door de strijd, honger en ziekten al voortijdig aan hun einde waren gekomen.
Zoals je kunt lezen blijven er een hoop vragen over.
Nu Jeruzalem in handen van de Christenen is heb ik nog 3 lessen te gaan en een aantal kruistochten in het verschiet. Ik kijk uit naar het moment waarop de Tempeliers of te wel de Orde Van De Arme Ridders van Christus en De Tempel Van Salomo, ten tonele komen. Wat was hun werkelijke doel in deze strijd. Wie weet wordt er één of meerdere mythes rondom deze zogenaamde arme ridders die de grondleggers van ons bankensysteem zijn, opgehelderd.

Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten