zondag 28 juli 2013

Over Kastelen, Kloosters, Kerken en Ruïnes. De Abdij van Ename


Mijn liefde voor archeologie en geschiedenis heeft al jaren een voorkeur voor kastelen, kloosters, kerken en ruïnes, vraag me niet waarom. De routes van mijn fietsvakanties liepen dan ook zo heel toevallig langs bouwwerken uit lang vervlogen tijden. Eén daarvan was wel heel bijzonder, de abdij van Ename. Op het moment dat ik er langs fietste was er een grootschalige opgraving bezig want de abdij was niet meer. Alleen een ruïne herinnerde aan de grootsheid van het bouwwerk.
 
Snel parkeerde ik mijn fiets tegen een muurtje en liep het terrein op. Nieuwsgierig volgde ik de pijltjes die me zo over het terrein rondleidden langs muurtjes die verschillende leef- en gebruiksruimtes van elkaar scheidde. Het gedeelte waar de opgraving plaats vond was afgezet met linten. Als bezoeker mocht je alleen van een afstandje toekijken. Helaas, maar wel te begrijpen op een terrein wat bloot ligt voor onderzoek en daardoor ook kwetsbaar is. Aan mijn kant van het lint lagen bergen opgegraven puin. Die waren blijkbaar niet interessant genoeg voor de archeologen. Maar voor een speurder als ik zijn die bergen zeer verleidelijk. Tot mijn stomme verbazing vond ik tussen allerlei scherven een paar mooie geglazuurde tegeltjes. Het formaat gaf aan dat ze uit de 13de of 14de eeuw stammen.

 
Tja, als de archeologen ze niet willen dan zeg ik geen nee tegen deze weliswaar beschadigde maar voor mij evengoed mooie tegeltjes. Aangezien het handzame tegeltjes waren konden ze nog wel ergens in mijn bagage op de fiets. 
Als ik aan abdijen denk, denk ik ook aan heerlijk gebrouwen abdij-bier en daar zijn ze in België verrekte goed in. Mijn speurtocht door Ename leidde me al snel naar de brouwerij waar inderdaad abdijbier gemaakt werd.  Helaas werd er alleen aan groothandel verkocht. Zo’n grootgebruiker ben ik nou ook weer niet. Maar dan brengt de plaatselijke supermarkt uitkomst. Met een blond bier een dubbel en een triple kwam ik weer naar buiten. Proost op de abdij van Ename!


 
Mocht je een keer in de buurt van Ename zijn, zoals de Belgen zelf zeggen ademt zowat het ganse dorp geschiedenis uit. Er is de archeologische site met de restanten van een benedictijnenabdij, iets hogerop is er het beschermde Bos t' Ename. In het dorp vind je de prachtig gerestaureerde Sint-Laurentiuskerk en als verzamelpunt van alle informatie: het provinciaal archeologisch museum of pam Ename. En dan zwijgen we nog over wat je niet ziet: ooit stond hier een burcht die de grens van het Duitse keizerrijk moest beschermen. In het museum vind je hier het verhaal van terug.
Wil je ook zo’n lekker biertje proeven klik dan hier voor lekker bier
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten