Het duizelt me als ik een poosje omhoog kijk naar het
mooie gewelfde plafond. Ik kan niet kiezen welke kant ik op moet kijken. Links
van me zie ik de immens grote koepel waardoor de Hagia Sophia bekend is
geworden. De gesloten koepel diende als voorbeeld voor vele andere gebouwen die
volgden, o.a.: de Blauwe Moskee uit 1616 die, als ik een blik uit het raam werp,
kan zien.
Het goud van de beschilderde koepel glimt me tegemoet en
houdt me duizelig.
Ik probeer mijn hoofd stil te houden als opzij kijk om het draaierige gevoel op te vangen. Als ik de galerij, waar ik me bevind inkijk, zie ik allemaal
vrouwen. Ze zijn stil en zitten op hun knieën. Hun gewaden zijn lang en
waaieren uiteen over hun geknielde lichaam. Ze lijken te bidden.
Als ik over de houten reling kijk, zie ik mannen. Ze lijken klein vanaf deze afstand. Vanaf de preekstoel klinken voor mij onverstaanbare woorden. De prediker zwaait met een wierookvat heen en weer, de rookslierten stijgen op in de enorme ruimte. De heerlijke geur bedwelmt me lichtelijk.
Als ik over de houten reling kijk, zie ik mannen. Ze lijken klein vanaf deze afstand. Vanaf de preekstoel klinken voor mij onverstaanbare woorden. De prediker zwaait met een wierookvat heen en weer, de rookslierten stijgen op in de enorme ruimte. De heerlijke geur bedwelmt me lichtelijk.
Ik laat de houten
reling los en loop zigzaggend tussen de geknielde vrouwen door. Ineens sta ik
pal voor een rijk geklede vrouw. Ze heeft
haar ogen gesloten. De vrouw draagt een gouden kroon, twee lange vlechten
hangen over haar gekleurde gewaad. Groen, wit en rood zijn de kleuren
die haar sieren. Op het moment dat er rumoer klinkt opent ze haar blauwe ogen. Het geluid
komt van beneden. Nieuwsgierig werp ik weer een blik over de reling. De paus
loopt langzaam de kerk uit, gevolgd door een man met een gouden kroon. De kleur
van zijn kleren komen overeen met die van de vrouw die ik zojuist had gezien.
Heimelijk werp ik een blik op de mysterieuze vrouw. Haar ogen zijn gericht op
de man met de kroon en glimmen vol trots. Het kan niet anders dan dat ze bij
elkaar horen.
Ik zie hoe ze op staat en uit mijn blikveld verdwijnt als
ze de brede stenen trap afdaalt. Ik tuur over de reling en zie dat de statig
geklede man wacht tot de vrouw zich bij hem voegt. Hij reikt haar zijn hand en
zij legt de hare er bovenop. Zo volgen ze de paus gevolgd door de mannen. De vrouwen
komen ook in beweging, ze nemen de stenen trap om zich op de marmeren vloer bij de
mannen te voegen.
Ik blijf alleen achter en kijk verdwaasd om me heen tot mijn
ogen halt houden bij een schitterend mozaïek aan de muur. Op het bordje wat er
bij hangt staat de volgende uitleg: ‘Maria met het Christuskind, geflankeerd
door keizer Johannes II Comnenus en keizerin Irene.’
Hun gouden kronen en
gekleurde gewaden komen me bekend voor. Een mysterieus glimlachje komt om mijn
lippen. Nog één keer kijk ik naar de immense koepel, maar moet al snel plaats
maken voor de volgende toerist met een fotocamera. De heilige geur van wierook
zit nog in mijn neus. Ondanks dat ik niet de enige toerist ben, maar één van de
vele duizenden bezoekers van die dag, ervaar ik de heiligheid van de kerk die
ooit de gnostische naam Sophia=wijsheid kreeg. De Hagia Sophia die al vele honderden
jaren een betekenisvolle plek inneemt in de Byzantijnse geschiedenis. Van 537
na Chr. staat dit gebouw fier overeind op haar fundamenten, totdat het in 1453
verbouwd werd tot moskee en sinds 1934 dienst doet als museum, zodat een ieder
van dit bijzondere gebouw kan genieten. Daar waar nu mensen met allerlei
religieuze achtergronden in de lange rij bij de kassa staan om te kijken naar
de Christelijke en Islamitische symbolen, komen veel religies samen. Helaas
één van de weinige monumenten waar gek genoeg je religie er niet toe doet.
Hagia Sophia te Istanbul
Hagia Sophia te Istanbul
Geen opmerkingen:
Een reactie posten