zondag 10 mei 2015

De Romeinenweek

De komende weken is mijn blog nog hier te lezen, daarna zal hij definitief overgaan naar
http://www.beleefdegeschiedenis.nl/blog

Het kan je bijna niet ontgaan zijn dat er afgelopen week iets te doen was over de Romeinen. De Romeinen kwamen weer even terug in Nederland en volgden hun oude grens “De Limes”
Afgelopen donderdag was ik er zelf bij toen ze in Wijk bij Duurstede arriveerden. Je kon er Romeinse hapjes proeven, leren hoe de “landmeter” uit die tijd zijn werk deed en je kon zelfs een workshop Romeins vechten volgen. Elk kind kreeg een hesje, een helm en een schild. Ze leerden in de praktijk wat een testudo is, een Romeinse legerformatie. De Romeinen hebben er zeker weer fans bij gekregen.

Dat is ook de bedoeling want over een paar jaar moet de Romeinse Limes niet alleen in Nederland op de kaart staan, maar ook op die van World Heritage Centre van UNESCO.

Het kind in mij had graag meegedaan met de vechtworkshop, maar ja sommige kinderen waren zo jong dat ze volledig verdwenen achter hun schild. Beetje oneerlijk als ik daar als volwassene tegenover sta. Wel kon ik een ritje maken in de Romeinse reiswagen. Dat was een belevenis op zich over de stenen bestrating in het centrum van Wijk bij Duurstede. Je zou maar een kunstgebit hebben, dacht ik nog. In september organiseer ik een Midweek Romeins Limburg, nog genoeg Romeins te gaan.

Wil je meer weten over de Romeinenwee of andere projecten kijk dan op romeinen.nu

….Zelfs een blogger van Thuisbezorgd schreef over de Romeinenweek /thuisbezorgd.nl …..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten