Een Tempeliersvlag
gedragen door een heuse Tempelierridder. Munten met het symbool van de
Tempeliers, het deed me allemaal denken aan de kruistochten waardoor overzeese
landen (Outremer) veroverd werden, de officiële kruisvaarderstaten bestonden
tussen de 11de en 15de eeuw. Ze waren
voortdurend in oorlog met de omringende Mohammedaanse Staten. Desondanks werd er
ook veel handel gedreven.
De Bulgaarse muziekgroep Irfan die hun naam ontleend heeft
aan de Soefi terminologie en ‘gnosis’ betekent heeft zich, net als vele anderen,
laten inspireren door deze tijd. Met ‘Return tot Outremer’ en ‘In the Gardens
of Armida’ dat vertelt over een onmogelijke liefde tussen een kruisvaarder en
een Saraceense tovenares uit Damascus die plaats vindt in de ommuurde tuinen
van Armida (de tovenares) , betoveren zij je met een mystieke reis in en buiten de tijd. Een
poëtische boodschap in de taal van het hart, zoals ze het zelf noemen.
Ze laten zich o.a. beïnvloeden door het
muzikale en spirituele erfgoed van Byzantium en middeleeuwse Europa.
In 2008 creëerde Irfan een soundtrack voor de
Bulgaarse documentaire ‘The Great Heresey’(gewijd aan de geschiedenis van de
Europese middeleeuwse ketterijen, zoals de Bulgaarse ‘Bogomielen’ en de
zuid-Franse ‘Katharen’) Zo worden de verhalen van eeuwen geleden tot op de dag
van vandaag nog verteld. Met de betoverende klanken en poëtische woorden in mijn
hoofd geniet ik na van het optreden van Irfan op Castlefest 2014.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten