zondag 4 augustus 2013

Waar het Oosten het Westen ontmoet.


Op een dag die de heetste dag van het jaar beloofde te worden, liep ik over de slingerende paden van het landgoed van kasteel Keukenhof. Met een liter water op zak moest ik een eind komen. Samen met een archeologie vriend genoot ik van Castlefest, het festival waar levende geschiedenis en fantasy elkaar ontmoeten. We dwaalden een poosje tussen de middeleeuwse tenten van een kampement en fantaseerden over een middeleeuwse camping. Een camping waar je alleen in middeleeuwse tenten kan kamperen en waar sanitaire voorzieningen gecamoufleerd worden met gevlochten wilgentakken of een houten ombouw. Zou het er al zijn?
Zo fantaseerden we verder. ’s Avonds volgens middeleeuws recept koken en daarna met zijn allen om een kampvuur. De volgende morgen een ontbijt in de grote gezamenlijke tent. Wij konden het op dat moment wel voor ons zien.

 


We werden getrakteerd op een optocht waar moslimstrijders en tempeliers samen liepen. Er zijn een hoop verhalen juist over het contact tussen de moslims en de tempeliers tijdens de kruistochten. Beide partijen zouden erg veel respect voor elkaar hebben gekregen. Zo vredig als ze er nu bij liepen, zo vredig was het in Outremer (kruisvaarderstaten) niet.

 
De tempeliers hebben zich in mysteriën gehuld en blijven tot op de dag van vandaag voer voor onderzoek en mooie verhalen.

Een nachtje slapen in een tempeliertent met een mooie wapperende vaandel voor de ingang lijkt me wel wat! Ik fantaseer lekker verder.........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten